• Передмістя Києва, Зазим'є
  • вул. Промислова, 6
  • Пн-Пт с 9:00 до 19:00
  • Сб,Нд с 10:00 до 17:00
avtofishki.com.ua

Несправність гальмівної систими

  • Несправність гальмівної систими

Згідно п.2.3.1 ПДР, сідати за кермо транспортного засобу з пошкодженими гальмами заборонено. Тому кожному водієві потрібно вміти визначати базові або основні несправності гальмівної системи, щоб його автомобіль не становив загрози ні для нього самого, ні для пішоходів.


Алгоритм роботи гальмівної системи


Більшість сучасних транспортних засобів оснащується системою гальмування, що працює за наступним алгоритмом:

  1. Водій тисне на гальмівну педаль.
  2. За допомогою підсилювача імпульс направляється на ГТЦ (головний гальмівний циліндр).
  3. Гальмівна рідина (ГР) під тиском подається до колісних циліндрів. Як правило, майже всі сучасні машини обладнані механізмом з двох автономних контурів. У разі відмови одного підключається другий і автомобіль зупиняється.
  4. Колісні циліндри запускають механізм гальмування: колодки щільно притискаються до дисків які обертаються і рух коліс сповільнюється.

Але щоб раптові несправності гальмівної системи не стали причиною трагедії, багато виробників оснащують автомобілі додатковими електронними пристроями, які підвищують ефективність гальмування. До них відноситься, наприклад, ABS (антиблокувальна система) або EBD (механізм розподілу гальмівних зусиль). Завдання першого полягає в тому, щоб виключити блокування коліс при раптовому скиданні швидкості. Другий на підставі показань приладів ABS контролює обертання і кут повороту коліс, щоб встановити для кожного з них потрібне гальмівне зусилля.

Завдяки цим допоміжним заходам система діє безвідмовно, стійкість автомобіля зберігається, знижується ризик його заносу під час зниження швидкості.


Основні несправності гальмівної системи


Будь-яка технічна несправність автомобіля може привести до аварії, тому не можна ігнорувати необхідність своєчасної діагностики транспортних засобів. І хоча через ускладнення конструкції гальмівних систем самостійно визначити причину поломки непросто, все ж варто навчитися розпізнавати поширені ознаки неполадок з гальмами. Найчастіше виявляються такі проблеми:


Несправності Можлива причина Варіанти усунення поломки
Зниження рівня ГР
  1. Зношеність гальмівних колодок.
  2. Витік ГР з системи.
  1. Замінити зношені елементи.
  2. Перевірити, чи немає на елементах системи характерних слідів рідини.
Низька педаль гальма
  1. Заклинює систему авторегулировки барабанних гальм, яка розводить колодки з урахуванням їх зношування.
  2. Стирання колодок.
  3. Витік ГР.
  1. Відрегулювати систему. Це тимчасово відновить хід педалі, однак якщо колодки будуть продовжувати зношуватися, проблема повернеться. Необхідно її почистити або замінити.
  2. Замінити колодки.
  3. Заповнити нестачу рідини.
Занадто м'яка гальмівна педаль
  1. Попадання повітря в систему.
  2. Поломка ГТЦ.
  3. Закипання рідини внаслідок підвищення температури робочого циліндра.
  1. Прокачати гальма, щоб усунути повітря.
  2. Відремонтувати гальмівний циліндр.
  3. Замінити ГР.
Великий хід педалі гальма
  1. Зношування гальмівних колодок.
  2. Бульбашки повітря в системі.
  1. Замінити колодки.
  2. Видалити повітря з системи.
Провал педалі гальма
  1. Зношення одного з гальмівних циліндрів.
  2. Розгерметизація гідросистеми.
  3. Низька якість ГР.
Замінити всі гумові ущільнювачі і ГР, а потім прокачати систему, щоб видалити з неї повітря.
Скрегіт при натисненні педалі Тертя зношеної колодки об гальмівний диск. Замінити колодки і розточити робочі поверхні диска.
Нерівномірне або малоефективне гальмування
  1. Протікання мастила або ГР на робочу поверхню колодки.
  2. Механічні пошкодження на поверхнях дисків або барабанів.
  1. Усунути протікання і встановити нові колодки.
  2. Розточити або замінити диски.


При підвищеній жорсткості гальмівної педалі дефект підсилювача слід оцінювати з урахуванням його типу:

  • вакуумний - витік у впускний камері, дефекти вакуумної трубки, власне підсилювача або його клапана;
  • гідравлічний - стирання приводного ременя підсилювача, недостатній рівень або протікання рідини в цьому пристрої. Іноді, хоча досить рідко, відмовляє і сам гідропідсилювач.

Звичайно, цей список не варто вважати повним. Однак найчастіше перераховані причини допомагають водієві оцінити серйозність поломки і вчасно звернутися за допомогою.


Додаткові рекомендації


Роль гальм не менш важлива, ніж значення рульового управління або двигуна. Від стану гальмівної системи залежить безпека тих, хто знаходиться в автомобілі, а також інших учасників дорожнього руху.

Щоб механізм прослужив якомога довше, потрібно дотримуватися деяких правил:

  1. Обслуговувати автомобіль у кваліфікованих фахівців.
  2. Своєчасно міняти гальмівну рідину (раз в 2 роки або через 30 000 - 40 000 км). Щоб переконатись, купувати ГР тільки у сертифікованих продавців.
  3. Обкатувати гальмівні елементи після заміни - уникати агресивного або тривалого гальмування перші 250-300 км.
  4. Реагувати на попередження бортового комп'ютера про неполадки.
  5. Дотримуватися вимог виробника авто щодо придбання комплектуючих, а також гуми і дисків.
  6. Не перевищувати допустиме зношення деталей.

Заміна гальмівних елементів повинна проводитися з урахуванням необхідності, а не пробігу автомобіля. Якщо ви пересуваєтеся по місту, передні колодки можуть вийти з ладу вже через 10 000 км, хоча при русі за містом вони служать в 5-6 разів довше. Задні колодки зношуються в 2-3 рази повільніше.


Як діяти в разі відмови гальм?


Коли відмовляють гальма, слід швидко оцінити обстановку і продумати послідовність дій. Якщо ситуація не критична, необхідно:

  1. Включити аварійну світлову сигналізацію.
  2. Знизити швидкість, плавно гальмуючи двигуном і ручним гальмом.
  3. З'їхати на узбіччя.

Різко затягувати ручник на високій швидкості не можна - сильний ривок призведе до обриву елементів. До його включенню слід вдаватися тільки при необхідності швидкого зниження швидкості, щоб уникнути наїзду на людей або зіткнення з іншими транспортними засобами. Одночасно з використанням ручника потрібно вимкнути запалення і перейти на нижчу передачу. Для КПП це шкідливо, але подібна дія допоможе уникнути загрози для життя і здоров'я водія та пасажирів.


Як зупинити авто на різних типах доріг?


Щоб уникнути несприятливих наслідків, при несправності гальмівної системи, важливо вміти правильно з'їхати з дороги. У населеному пункті, наприклад, бордюр надасть додатковий опір руху авто. Притершись однієї автомобіля до бордюрного каменю, можна значно знизити швидкість.

На затяжному спуску знижуйте швидкість, поступово перемикаючи передачі з більш високою на нижчу. В умовах сильно пересіченій місцевості постарайтеся досягти наступного підйому по узбіччю, по схилу або зустрічній смузі руху, а коли швидкість впаде майже до нуля, поставте машину поперек дороги, включивши задній хід або першу передачу, а також ручне гальмо. Це не дасть машині покотитися назад.

Якщо домогтися зупинки не вдається, потрібно попередити про небезпеку інших учасників руху, подаючи звуковий сигнал або перемикаючи світло фар.


Related Articles